Blogi: Vastaako Hakaniemen halli tämän päivän ja tulevaisuuden haasteisin? - Pertti Sivonen

Olen helsinkiläinen 61-vuotias valtiotieteen maisteri Helsingin yliopistosta. Pääaineeni oli kansainvälinen politiikka. Työelämä kuitenkin on tehnyt omat reittinsä ja olen 15 vuotta toiminut kiinteistönvälittäjänä. Tämän lisäksi minulla on kokomusta laadukkaasta ihmisten kuljettamista henkilöauton ratin takaa. Aikaisemmilta vuosilta minulla on pitkä työkokokemus kansainvälisten yritysten hallinnnosta.

Go to content

Main menu:

Vastaako Hakaniemen halli tämän päivän ja tulevaisuuden haasteisin?
18.03.2021
Historiaa

Hakanimen kauppahalli on palvellut helsinkiläisiä ja turisteja yli sadan vuoden ajan, vuodesta 1914. Se on yksi tunnetuimpia kauppapaikkoja Helsingissä. Hallia on arvostettu erityisesti siitä, että sen tuotteiden laatu on korkea ja valikoima monipuolinen. Korkealaatuista tarjottavaa löytyy niin lihansyöjälle kuin vegaaneille ja kaikille siltä väliltä. Paljon myös sellaisia tuotteita, joita ei ketjumyymälöissä ole tarjolla.  Tämän takia halliin tullaan ostoksille kauempaakin. Ei varmasti ole sellaista ruokavaliota, johon hallista ei löytyisi vaihtoehtoa. Elintarviketarjontaa täydentävät kahvilat ja myymälävalikoimasta löytyvät myös lahjatavaraliikkeitä sekä monen alan erikoisliikkeitä. Hallista saa siis kirjaimellisesti kaiken saman katon alta. Huomattavaa on, että hallissa on liikkeitä, jotka ovat olleet saman perheen omistuksessa sukupolvien ajan. Hakaniemen hallin ei syyttä sanota olevan Helsingin aidoin alkuperäinen kauppahalli.

Lasihalli

Halli on tällä hetkellä remontissa, jonka pitäisi valmistua vuoden 2022 alkuun mennessä. Hallikauppiaat toimivat tilapäisesti Hakaniementorilla olevassa lasihallissa. Ennen kuin päätös lasihallin rakentamisesta tehtiin, esillä oli muitakin vaihtoehtoja. Lasihalli ei ollut vaihtoehtona edullisin, mutta näin jälkikäteen ajatellen varmasti toimivin. Asiakkaat löysivät lasihallin hyvin ja kauppa kävi.
Vierailin hallissa lauantai-iltapäivänä 6.3.2021. Edellisestä vierailusta olikin jo kulunut jonkin verran aikaa. Vaikka oli kiireinen lauantai-iltapäivä, ei hallissa ollut ruuhkaa. Elintarvikepuolella oli asiakkaita, mutta hallille tyypillisen henkilökohtaisen palvelun sai jonottamatta. Hallin eteläpäässä, jossa sijaitsevat erikoisliikkeet, oli sen sijaan hiljaisempaa. Keskustelin muutamien satunnaisesti valitsemieni eri alojen yrittäjien kanssa. Kaikki vahvistivat sen, että koronapandemia on vaikuttanut voimakkaasti hallin kävijämääriin. Hallin asiakaskunnasta huomattava osa on ollut turisteja sekä läheisten toimistojen työntekijöitä. Nämä ovat nyt pois, joten lahja- ja muut käyttötavarat sekä matkamuistot eivät käy kaupaksi. Elintarvikepuolella sen sijaan kerrottiin, että osa asiakkaista, jotka vuoden 2020 keväällä jättivät tulematta, ovat palanneet. Myynti ei kuitenkaan ole palannut ennen pandemiaa olleelle tasolle.

Takaisin remontoituun halliin

Kun keskustelu kääntyy muuttoon lasihallista takaisin remontoituun halliin, kauppiaiden mielipiteet eivät ole yhteneväisiä. Siitä kaikki ovat saama mieltä, että lasihalli on toiminut hyvin. Se on selkeä avara ja valoisa. Se on myös kauttaaltaan esteetön, joka joillekin kauppiaille on tärkeää. Keskustelusta kävi ilmi, että osa kauppiaista haluaisi jatkaa lasihallissa, tosin jokainen tiedosti sen, että lasihalli on väliaikainen ja muutto takaisin vanhaan halliin on väistämätön. Osa kauppiaista puolestaan odotti paluuta remontoituun halliin.

Esille tuli myös moitteita siitä, että yhteistyö hallin omistajan Helsingin kaupungin Tukkutori-yksikön kanssa ei ole sujunut ongelmitta. Hallikauppiaiden toiveet ovat olleet toissijaisia arkkitehtien ajatuksiin nähden ja kauppiaat pelkäävät, että halliin tulee tiloja, jotka eivät esimerkiksi esteettömyydeltään vastaan nykyajan vaatimuksia. Vanhat ja entisöidyt hallitiskit ovat kauniita, mutta jos ne estävät asiakkaiden liikkumista, niin kauniisiin remontoituihin tiloihin on vaikea saada yrittäjiä. Kauppiaat korostivat myös sitä, että myymälävalikoiman on oltava tarpeeksi monipuolinen, että asiakkaat tulevat halliin jatkossakin. Vanhan kauppahallin ja Hietaniemen kohtaloa ei toivota. Näiden hallien suosio on laskenut voimakkaasti epäonnistuneiden kauppiasvalintojen ja teemojen takia.

Tulevaisuus ja haasteet

Uusittuun Hakaniemen halliin on tulossa laaja ravintola- ja terassialue sen torin puoleiselle sivulle. Tämä sivu hallista onkin avara ja valoisa, joten varsinkin kesäpäivinä ja -iltoina se saavuttanee suuren suosion. Ongelmaksi voi muodostua se, että varsinaiset ravintolat eivät välttämättä sijaitse samassa paikassa, vaan sisemmällä hallissa. Tämä voi aiheuttaa haasteita esimerkiksi alkoholitarjoilua ajatellen. Ajatus kuitenkin on mukava ja voi oikein toteutettuna elävöittää aluetta myös tori- ja halliajan ulkopuolella.
Me kaikki varmaan toivomme, että remontin jälkeen meillä on laadukkaasti remontoitu ja monipuolisia palveluja tarjoava halli, johon tullaan kauempaakin. Kukoistava halli tuo varmasti elinvoimasuutta myös muille alueen yrittäjille. Hakaniemeen on helppo tulla, onhan se yksi kaupungin julkisen liikenteen solmukohdista ja Kruunuvuoren raitiolinja vielä parantaa yhteyksiä. Yksityisautolla saapuville halli on tällä hetkellä ”pussin perällä”, koska Hämeentien remontin jälkeisten liikennejärjestelyjen ja katutöiden takia sinne pääsee vain yhtä reittiä, Näkinkujan kautta.

Hallin hyvä tuotetarjonta ja monipuoliset liikkeet houkuttelevat omalla autolla tulevia asiakkaita myös kauempaa. Samoin mahdollisuus ostaa kaikki samasta paikasta, voi edellyttää autolla saapumista, näin on ostokset helpompi toimittaa kotiin. Alueen pysäköintimahdollisuudet ovat kuitenkin heikentyneet. Torin alla oleva pysäköintihalli on hallin huoltotunnelin työmaan vuoksi suljettu ja muiden remonttitöiden takia myös katupysäköintipaikat ovat vähentyneet. Niin ikään alueen katupysäköintimahdollisuudet heikentyivät, koska Hämeentien remontin yhteydessä poistettiin katupysäköintipaikkoja.

Paikkoja kuitenkin löytyy, mutta auton saaminen niin lähelle, että ostokset saa autoon vaivattomasti, voi olla haastavaa. Hakanimen hallin omilla nettisivuilla mainitaan ” Lähditpä ostoksille sitten raitiovaunulla, kaupunkipyörällä, bussilla tai metrolla, pääset helposti melkein ovelle asti.” Autolla saapumisesta ja pysäköintiohjeista ei ole mitään mainintaa. Onko niin, että Helsingin kaupunki ei halua autolla liikkuvia asiakkaita halliin parantamaan kauppiaiden tulosta?

Me helsinkiläiset saamme olla ylpeitä, että Hakaniemen hallin kaltainen kokonaisuus on säilynyt. Me kaikki varmasti toivomme, sen säilyvän myös seuraavat sata vuotta. Tähän on kaikki mahdollisuudet. Kun remontoitu halli aukeaa, on tärkeää, että siellä on monipuolinen tuotevalikoima ja se on helposti saavutettavissa. Tämän jälkeen meidän täytyy vain käydä lähitavatalossamme ja nautti nykyaikana niin harvinaisesta henkilökohtaisesta palvelusta, jonka saa korkean laadun lisäksi, ihan maksutta.
P E R T T I S I V O N E N
© Pertti Sivonen 2020-2021
Rekisteritiedot ja tietosuoja
Back to content | Back to main menu